Een domeinnaamverhuizing is iets waar veel klanten tegenop zien, want ze hebben weinig controle over wat er gebeurt. Daarom beschrijf ik in deze blog hoe wij hierin de klant ontzorgen en er in 7 stappen voor zorgen dat alles goed blijft werken.
1. Contact huidige hostingprovider
Eerst nemen wij contact op met de huidige hostingpartij. Soms is dit een kleine ICT-dienstverlener, soms is dit een groot hostingbedrijf. Wij controleren het contract dat de klant met die partij heeft, verifiëren de einddatum van het contract, en vragen de verhuistoken van het domein aan. Met het verhuistoken kunnen wij het domein via onze eigen hostingpartner verhuizen.
2. Overnemen van de DNS records
Voordat wij de verhuizing uitvoeren, nemen wij alle DNS records één op één over. Dit doen wij door de domeinnaam vooraf in onze console aan te maken. Omdat wij een verhuizing altijd feilloos willen laten verlopen, voeren wij eventuele verbeteringen of wijzigingen in de DNS-configuratie pas in een later stadium uit. Om eventuele fouten snel te kunnen corrigeren, houden wij altijd een TTL aan van vijf minuten tijdens de verhuizing. Dit heeft een klein risico: als onze hostingprovider tijdens de verhuizing een DDOS-aanval zou krijgen, dan zou het domein er vrij snel uit liggen. Ook al nemen die aanvallen wereldwijd toe, de kans dat dit precies op zo’n moment gebeurt is naar de ervaring kleiner dan de kans dat wij een menselijke fout maken. Een andere verbetering of wijziging is bij ons nooit een onderdeel van de verhuizing.
3. Het plannen van de migratie
Wij plannen de migratie in overleg met de klant. Afhankelijk van het soort domeinnaam vindt de verhuizing wel of niet plaats en moet de klant wel of niet nog aanvullend via zijn eigen e-mailadres toestemming verlenen voor de migratie. De meeste domeinnaam verhuizingen zijn .nl en dit gaat vrijwel volledig geautomatiseerd door middel van het verhuistoken.
4. Het controleren van de DNS propagatie
Op het moment van livegang testen wij de DNS propagatie. Het internet bestaat namelijk uit een netwerk van allerlei servers die bijhouden welke domeinnaam bij welk server-IP adres hoort. Wij houden in de gaten of en wanneer de domeinnaamverhuizing overal goed wordt opgepakt. Zo zie je hieronder uit een praktijkvoorbeeld bij de verhuizing van WIX naar onze hostingpartner TransIP, de resultaten halverwege een propagatie. De ene helft van de wereld pakt nog de oude nameservers van WIX op en de andere helft van de wereld pakt de nieuwe nameservers van TransIP op:
5. Het testen van de resources na propagatie
Iedereen maakt fouten, dus daarom testen wij de resources na de verhuizing. Zo sturen we na de verhuizing een testmailtje en we monitoren op de verschillende servers. Als het goed is blijft alles werken.
6. Evaluatie van de monitoring resultaten
Gelukkig treedt er bij een verhuizing vrijwel nooit downtime op. Dit is ook niet nodig, omdat wij weten wat wij doen. Als er door de verhuizing een downtime optreedt, melden wij dit altijd bij de klant.
7. Verhuizing voltooid
Het voltooien van de domeinnaamconfiguratie bestaat bij ons uit het verhogen van de TTL-waarde van alle records naar 1 dag. Dit betekent dat andere servers wordt geïnstrueerd om maximaal eenmaal per dag de domeinconfiguratie te controleren. Wij houden altijd 1 dag aan om de stabiliteit van de domeinnaamconfiguratie zo hoog mogelijk te houden.